האם סוס היא חיה מסוכנת?

סוסים מהווים איום קטלני שעל בני אדם ובעלי חיים אחרים, אם כי תושבי העולם האורבני עשויים שלא להיות מודעים לכך. התקפות של חזירי בר, סוסים ובני אדם הם נדירים, אך כאשר הם מתרחשים, הם עלולים להיות רציניים.

חיות מחמד עדינות יכולות להיות מסוכנות גם בדרכים אחרות

כלב חוטף אותך כי הוא מפסיק להאכיל, או סוס בועט בך אחרי שהבהלת אותו. ביטים מסוסים וסוסי פוני הם רציניים, אך גם אם סוס או פוני מאומן היטב נבהלים או מתגרים, הסיכון הוא נמוך. כלב יכול להצמיד והסוס יכול לבעוט לאחר שנבהל – וזה עלול להיות קטלני, על פי האגודה הרפואית הווטרינרית האמריקאית.

זה אולי נכון שכאשר

הוא נתקל במעשה של תוקפנות מכוונת – נגיד, זאב מחרחר – סוס יכול לברוח, אבל סוס טיפוסי יצטרך להיות אגרסיבי מספיק כדי לתקוף. סוסים סובלים ממצבים הגורמים להם חרדה, התגוננות וחסרת מנוחה, כגון לחץ, חרדה או חוסר שינה.

מכיוון שסוסים הם בעלי חיים גדולים כל כך

פציעות מתרחשות עקב עירוי חוזר, מכיוון שמשקל גופם יכול למנוע את זרימת הדם למקומות מסוימים. אם המטופל של מנתח סוסים אמור לשכב על צידו במשך זמן רב, הסוס יכול לקבל כיבים בלחץ, כמו שאדם יכול, כמו בתאונת דרכים. גם מזון שסוסים ביתיים סובלים בדרך כלל עלול להזיק לסוסי בר, כמו חציר, דשא ומזון אחר לבעלי חיים. כישורי הרכיבה חייבים להתאים לטמפרמנט ולביצועים הגופניים של הסוסים שאתה רוכב, או ש"סוס חם "יכול להנחית אותך על מיטת בית חולים.

הכנסת סוסים לבתי מטבחיים תסייע גם לבעיה הגוברת של סוסי הבר שיש לנו במערב

בשר סוסים מארה"ב מסוכן לבני אדם ואני יכול רק לדמיין כמה מסוכן יותר יהיה לרכוב על סוס בשר סוס פראי. חיות בר חולות ופצועות מהוות גורם מוות עיקרי לסוסי הבר, אך גם לסוסים במשחטות. יתכן שהם נפצעו קשה או נפצעו קשה על ידי חיית בר, כמו סוס בבית מטבחיים.

למרות שזה נדיר לראות סוסים מבויתים, ישנם מקרים בהם סוסים יכולים לתקוף מינים אחרים שהם נתקלים בהם. סוס העומד על רגליו של האחר עלול לגרום נזק, וסוס שאין לו יכולת לברוח או להרגיש מאוים ינשך או ידרוס יריב ברגליו הקדמיות.

אבל בעיקר

ישנם כמה גורמים מרכזיים לגבי סוסים שכמוך ואני יש להם אינסטינקטים טבעיים להבין שהם יכולים להישאר בטוחים ובתקווה להימנע מסיפורי האימה האימתניים. חוסר הצפי של סוסים מעיד על כך שהסיכון הוא גבוה, מה שיכול לעזור לנו לצפות התנהגויות ותגובות טבעיות או לא רצויות של סוסים. כל בעלי החיים ברשימה זו מסוגלים לתקוף בני אדם, אך לא בהכרח להרוג אותם. סוס שוכב עם בן לוויה, כאשר לפחות אחד מהם משקיף החוצה – ומזהיר את בן זוגו לסכנות אפשריות.

הדפוס הכללי

הוא שסוסים נוטים לתקוף בני אדם ובעלי חיים אחרים כאשר הם אינם מאושרים או שאינם מטופלים כראוי. להלן מספר התנהגויות נפוצות שאנשים עוסקים בהן עם סוסים כיפיות אך מסוכנות ביותר ועלולות להוביל לסוסים מסוכנים ומזג רע. כאשר סוס מופנה לפינה וסוסה מגנה על סייחיה, הסוס מגיב לאיום ומנסה להימלט.

סוסים יכולים להיות בני זוג נהדרים ולספק תמיכה רגשית לבעליהם, אך סוסים שונים מאוד מבני לוויה אופייניים. ברגע שסוס לומד לסמוך על מטפל אנושי, הוא יכול ללמוד להרגיש בנוח הרחק מסוסים אחרים.

המונח "סוס פרא" משמש לתיאור סוסים שמעולם לא בויתו וחיים בטבע, אך הם תת-מין בפני עצמם. סוסי בר אחרים כביכול הם סוסי ביות בלבד, כגון סוס שמעולם לא בוים וחי בר, או סוסי סימבה.

לא כל סוסי הבר זהים

אך הם בדרך כלל התפתחו מסוסי ביות, כגון סוסים החיים באופן טבעי בקבוצות גדולות, רועים יחד על כרי דשא ומתרבים כבעלי עדר. עדר סוסי בר מורכב מקבוצת סוסים (לרוב תערובת של חיות מבויתות ופראיות) ומעט בעלי חיים אחרים.

למרות שיש מחסור באנשים, סוסים מסוגלים לעמוד בפני טורפים ולבחור את סוס הרוכב הארוך כבחירה הראשונה לרכיבה למרחקים ארוכים.

קל לפעמים להאשים סוסים שהם יצורים מסוכנים

אך נראה שאנשים נוטים לדבר יותר על החוויות השליליות שעברו על סוסים מאשר על החיוביים. מכיוון שלא ניתן לחזות את הסוסים באופן בלתי הפיך בגלל הפחד המולד שלהם מפני טרף, אין שום מידה שבה ניתן להגדיר מחדש את הצורך שלהם בבטיחות כדי להפחית את הסיכון לבני אדם. הסיכון לאדישות בטיחותית בקרב הרוכבים מורכב מכך שסוסים יכולים להיות מסוכנים מכיוון שהם עדרי בעלי חיים שיצר הבריחה שלהם תמיד מוכן להתערב כאשר רוכבים בועטים. בני אדם חדשים ותנועה יכולים לגרום לסוסים על האינסטינקטים שלהם – בהתגוננות, כאילו הם טרף, וקל להם להאשים אותם ביצורים מסוכנים לפעמים.

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן